Keinoja asiakkaan motivoimiseen

 

Vaikka seksuaalirikoksen uhri olisi jo päässyt avun piiriin, ovat poisjäännit ennalta sovituista tapaamisista yleisiä. Syynä voivat olla esimerkiksi psyykkiset suojamekanismit, joiden vuoksi uhri kieltää tapahtuneen myös itseltään ja pyrkii välttämään traumaattisen kokemuksen käsittelyä.

• Tarjoa aktiivisesti apua. Osoita hänelle, että välität ja ymmärrät.
• Kysy, mihin asioihin asiakas haluaa apua. Pyri siihen, että apusi vastaa asiakkaan tarpeisiin.
• Anna tietoa seksuaalisen väkivallan seurauksista.
• Sopikaa tapaamisajat yhdessä. Älä jätä yhteydenottoja asiakkaan aktiivisuuden varaan.
• Tarjoa mahdollisuutta ottaa tukihenkilö tai muu läheinen mukaan. Myös läheiset hyötyvät samalla tiedosta ja keskusteluavusta.
• Perustele asiakkaalle, miksi tapaamisiin on tärkeää tulla. Puhukaa etukäteen myös siitä, että huonompinakin päivinä kannattaa paikalle saapua, vaikka se tuntuisi vaikealta. Olo usein helpottuu tapaamisessa.
• Kerro, että erilaiset pelkotilat ja asian käsittelyn välttäminen ovat tyypillisiä reaktioita seksuaalisen väkivallan jälkeen. Kysy suoraan, miten asiakas kokee tapaamisiin tulemisen ja hoidon. Avoin keskustelu vähentää pelkoja ja ennakkoluuloja hoitoa kohtaan.
• Soita asiakkaalle, jos hän ei tule sovittuun tapaamiseen. Laita viesti, jos et tavoita häntä. Kannusta avun piiriin.
• Oiretestien, kuten IES-22:n ja BDI-13:n käyttö voi auttaa sekä asiakasta että ammattilaista huomaamaan oireiden määrän ja vakavuuden sekä motivoida asiakasta avun vastaanottamiseen.
• Sovitut seurantasoitot asiakkaalle auttavat ammattilaista varmistamaan, että asiakas on saanut tarvitsemansa avun.
• Kannusta vertaistuen hankkimiseen: osallistumaan vertaistukiryhmiin, turvallisiin vertaistukifoorumeihin verkossa, lukemaan kirjoista tai netistä selviytymiskertomuksia.
• Pyri yksilölliseen hoidon suunnitteluun. Mieti voiko tapaamisia järjestää esimerkiksi välillä ulkona tai luonnossa vastaanoton sijaan. Käytä luovia menetelmiä, esim. kuvakortit, puhumisen rinnalla.
• Suunnittele seuraava käynti aina etukäteen. Kysy asiakkaalta, mitä hän toivoisi seuraavalta kerralta.